Még csak enyhén durvul a helyzet... ugorjunk a számolásokra.
Előkészület: Ha el szeretnénk kerülni a ceruzahasználatot, érdemes előszedni a megmaradt számolókorongot vagy nagy formalyukasztóval készíteni kb. 15-20 db kis takarófigurát maradék színes kartonból, így takarással, leragasztással is megoldhatók a feladatok.
Matekórán, kooperatív tanulásnál maradék színes papírból 2-4 féle színes kis lapocskát is borítékba tehetünk a csoportlétszámnak megfelelően. A csoport 1 feladatlapot kap, ezért van a szellős, áttekinhtető elrendezés, nagy betűméret.. Minden csoporttag felváltva, megbeszélt sorrendben a saját színével ragaszt/pakol, dolgozik, így nyomon követhető, ki mit csinált. Ha nem is számolt olyan sokat, legalább a kezét használta.
Összeadás
Dobj-és-jelölj játék. Felváltva kell két dobókockával dobni és az eredményt saját választott színnel jelölni. Három egymás melletti pötty lehet bingó. Első bingóig vagy türelmesebbeknél minden szám elfogyasztásáig játszható. Utóbbi esetben az a győztes, aki több számot fedett le.Kivonás
Nehezebb, mint az öszeadás. Bevezetésképp számoljunk visszafelé 20-tól, majd elővehetjük a lapot és a korongokat. Vizuális segítséget jelent a számegyenes, amelyen jelöljük a megoldást. Bevezető és haladó fokozatú lapokat ajánlok, hogy formába lendüljünk ebben a témában.
Ez a lap már az írásbeli kivonás elrendezését követi, érdemes megmutatni.Segítségnek ott a számegyenes. Ez a lapolló-ragasztóval is megoldható, vagy önellenőrzésként sorra kihúzhatjuk az alul lévő számokat.
Bontás
Ha azt akarjuk, hogy harmadikban majd az írásbeli összeadás és kivonás gördülékenyen menjen, kenni-vágni kell a bontásokat 20-as körben,sőt havonta egyszer-kétszer elő kell venni ezt a témát másodikban.
Lövöldözős
Először keressük meg a tíz bontott alakjait a képen és adjunk le rájuk két célzott lövést.
Számpuzzle
Általában 10 alatt ez rögzül majdnem minden gyereknél, de a 10 és 20 közti számoknál lehet még ilyenkor nehézség. Készítettem egy számkirakót a 10 feletti számokhoz, egy kis vizuális segítséggel. Azonos szám-azonos mintázat. Alatta látható egy számkártyakészlet, ha a nyomtató bírja, műszaki rajzlapra nyomtatható, mellétehetjük a végeredményt.
Pótlás
Hiányos műveleteknél általában a nagyobb számra pótolunk. Itt szükséges annyi előkészület, hogy a korongokra vagy a formalyukasztóval vágott figurákra felírjuk az eredményeket, ezeket pakoljuk, ragasztjuk a helyükre.Itt is két fokozat, alap és haladó.
A pótlásnak van az a típusa, amikor a kivonás a hiányos. A kisebbítendő hiányzik. Ilyenkor a kivonandó és a különbség összege adja meg a hiányzó számot, tehát fordított logikára van szükség. Az átlagos iskolai szitukban ez szokott választóvonalat képezni az átlagos és jó matekosok között, rondábban szólva itt húzódik hármas és négyes közti határ. Bizony, sok gyereknek nem könnyű, fel kell rá hívni többször is a figyelmet. Ehhez készítettem a következő feladatlapot.
Vegyes feladatok
Arra szolgálnak, hogy a sablonostól kicsit eltérőbb, változatosabb módon használjuk a megszerzett tudást. Mellesleg általában szórakoztatóak a gyerekeknek, rejtvényszerűbbek, játékosabbak.
Műveleti jel pótlása
Még egy dobókockás játék: dobj és számolj! Dobni kell, és ahányat dobtál, abban sz oszlopban kell egy számolást elvégezni. Az oszlopok versenyeznek egymással. A játéknak akkor van vége, ha valamelyik oszlop betelt, az a győztes.
Szuper jók!Köszönöm a sok munkát és megosztást!
VálaszTörlés