A Szenzorostalálka szülőcsoport számára készült a következő szenzoros kisokos Kék Erdő Alpítvány tünetlistája alapján. Hasznos lehet a gyerekekkel foglalkozó pedagógusoknak, gondozóknak, védőnőknek, vagy a szituval ismerkedő szülőknek.
Idegrendszeri éretlenség
|
SPD
|
Mindkettő
|
Nagymozgások
|
||
o
Felfordul a gyomra autóban, repülőn,
hajón.
o
Bilateralitás 8 éves kor felett is.
o
Egy vagy mindkét lábát maga alá húzva
ül.
o
Tériszonya, egyensúlyi problémái
vannak.
|
o
mozgásfejlõdése megkésett (mászás,
állás, járás, futás).
o
passzivitás vagy állandó mozgás
|
o
Ügyetlen a testnevelésben (bukfenc,
kézenállás, cigánykerék, kötélmászás, torna nem megy).
o
Rossz a koordinációja.
o
gyenge egyensúly
o
Túl lanyha, vagy éppen túl feszes
izomzat (hipotónus/hipertónus), testtartási problémák.
o
Gyermekem testérzékelése fejletlen, testsémája bizonytalan.
o
Mozgása a térben ügyetlen, esetlen.
|
Finommozgások
|
||
o
Nyújtott karral vagy görcsös tartásban
ír.
o
Szinte az asztalra fekve vagy fejét
karjára támasztva, asztalra könyökölve ír.
o
Nehezen tanul meg egyedül öltözni,
gombolkozni, cipőfűzőt kötni, stb.
|
o
Ritkán játszik rendeltetésszerűen
játékokkal, különösen azokkal, amelyek ügyességet igényelnek.
|
o
Rossz a kézügyessége.
o
Rossz szem-kéz koordináció.
o
Nehézséget okoznak a finommotoros feladatok,
|
Kognitív
problémák
|
||
o
Jó intelligencia ellenére kognitívan,
szociálisan, fizikailag alulteljesít.
o
Nehezen tanul meg olvasni, írni,
számolni, Nehezen tud szorozni-osztani.
o
nyomtatottról folyóírásra váltani.
o
Nehezen tud számlapos órát leolvasni.
o
Problémát okoz a fogalmazás, tábláról
másolás, tollbamondás, szövegértés.
o
Rossz a szervezőkészsége.
o
Pontatlan időben és térben.
|
o
Tanulási nehézségei vannak és/vagy
elkerüli a finommotorikát igénylõ tevékenységeket, mint a zsírkrétával
rajzolás, cipzárak felhúzása stb.
o
Lassan készül el feladataival.
|
Tanulási nehézségek
|
Beszédfejlődési
problémák
|
||
o
Későn tanul meg beszélni.
o
Beszéd- és artikulációs problémák.
|
o
nem gügyög, nem ad ki hangokat.
o
beszéde nehezen érthetõ.
o
hasonló hangzású szavakat összekever,
félreért kérdéseket vagy kéréseket.
o
botladozva, tétován beszél, nem
folyékonyan és beszéde ritmusa sem megfelelõ
o
Instrukcióértése nehezített
|
Beszédértési, beszédmotoros problémák
|
Önszabályozási,
érzelmi problémák
|
||
o
Ujját szopja 5 éves kora fölött is.
o
Érzelmileg labilis
|
o
A gyermekemnek étkezési zavarai vannak.
o
A gyermekem csak velem „van el”.
o
A gyermekemnek gondot okoz az elalvás, vagy az alvás
fenntartása.
o
Gyermekem nem nyugszik meg a cumitól, kedvenc játékától vagy a
hangomtól.
o
Gyermekem extrém aktív, állandóan mozog a teste, jár a lába
vagy vég nélkül futkározik.
o
Gyermekem impulzív, nehezen nyugszik meg és nehezen kezeli a
váltásokat (változásokat?)
o
Gyermekem hangulata hirtelen megváltozik, váratlan dührohamai vannak.
o
Gyermekem figyelme az órákon könnyen elterelõdik, sokat matat,
járkál, nyugtalan.
o
Gyermekem könnyen besokall a játszótéren, a szünetekben és az
órán is.
o
Gyermekem „beleragad” egy feladatba, nehezen vált át más
feladatra.
|
o
Nem képes nyugton ülni, maradni.
o
Gyermekem könnyen megijed.
o
Gyermekemnek nehézséget okoz(ott) a szobatisztaság
o
Túlzott aktivitás vagy passzivitás
|
Szenzoros
problémák
|
||
o
Fél szemét hajával vagy kezével
olvasáskor, íráskor letakarja.
|
o
utál öltözni, úgy tûnik kényelmetlenek a ruhái.
o
nem érzékeli a fájdalmat, vagy lassan reagál, ha megsérül.
o
nem bújós, kifeszíti magát az õt ölelõ karjaiból.
o
túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem
szereti az érintést, a zajokat, szagokat stb.
o
a finom érintéseket és ütközéseket nem veszi észre, míg azok
nem extrém erõsek.
o
bárki intim szférájába behatol és/vagy megérint mindent a
környezetében.
o
nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy
passzív/zárkózott).
o
túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem
szereti az érintést, a zajokat, szagokat, stb.
o
rajong a durva birkózós játékokért.
o
lassan tanul bele új tevékenységek végzésébe.
|
o
Hiányos vizuális észlelés (nem azt
látja, ami előtte van).
o
Fényre, hangra, érintésre túl
érzékeny.
o
Testérzékelés, testséma gyengesége
o
beszédészlelési problémák
|
Mit tehetünk a megoldás érdekében?
Nagymozgások
(egyensúly, saját test észlelése, testséma, tapintásérzés) problémái
|
Mozgásterápiák (TSMT – 1 éves kortól, DSZIT 2 éves kortól, Alapozó –kb.
5 éves kortól, INPP- 7 éves kortól, lovasterápia
Nagyobbaknál jó hatású mozgásformák lehetnek: rocky, néptánc, úszás,
küzdősportok (bármi, ami a kéz-láb koordinált együttmozgását segíti)
|
Finommozgások,
írás-rajzolás problémái
|
A fejlesztés általában része a logopédiai, gyógypedagógiai terápiának,
de ha megelőzi valamilyen mozgásterápia, nagyban segíti a hatékonyságot.
Apró építőjáték, gyöngyözés, gyurmázás, kézműveskedés is sokat segít.
|
Szenzoros
problémák, túl- és alulműködés
|
Egyensúly, tapintás, saját test érzékelése: mozgásterápiák plusz a
mindennapokba beépített szenzoros tevékenykedés
Látási problémák: Vision Therapy (pl. Szempátia)
Hallási, beszédértési problémák:
Tomatis, AIT hallástréning, Gósy Mária-féle fejlesztés
Szaglási, ízlelési problémák - súlyos esetben érdemes itt tájékozódni:
|
Szociális,
társaskapcsolati, érzelmi nehézségek
|
Türelmes, érzékeny, elfogadó, de következetes nevelési stílus, a
problémák ismételt átbeszélése.
Fáradékonyság, terhelhetőség figyelembe vétele.
Alkalmazkodási problémák esetén hosszabb távon segítenek a
mozgásterápiák, de fontos a váratlan helyzetekre felkészítés, akár rajzok,
piktogramok formájában, vagy folyamatábrák segítségével.
|
Beszédproblémák
|
Logopédiai terápia
|
Figyelmi
problémák
|
Mozgásterápiák, majd ráépítve Fodorné-féle labdaterápia, neurofeedback
|
Tanulási
problémák
|
Alap a mozgásfejlesztés, ráépülve fejlesztő- vagy gyógypedagógus
segítsége, később tantárgyi korrepetálás
|
Jó hatásúak lehetnek a következő
alternatív terápiák is:
|
Craniosacralis terápia, kiropraktika,
GAPS-diéta, Nemechek protokoll, CBD olaj
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése