Gondolom, nemcsak nálunk, hanem más családokban is nagy kedvenc a Minecraft. Módjával adagolva hasznosnak gondolom, mert rengeteg mindenre rányitja a gyerekek szemét a környezetükben. Nekünk az egyik ilyen játék ihlette kedvenc témánk a kőzetek, vulkánok világa. Az így felcsipegetett ismeretek miatt vált nyomasztó absztrakció helyett izgalmas kalanddá a gánti Bauxitföldtani Park, vagy a celldömölki Kemenes Vulkánpark. A Minecraft biomjai alapján jól megértették a különféle növényársulások, élőhelytípusok lényegét. Új biom, új biom!! - felkiáltással fedezték fel például a fenyőfői ősfenyvest.
A gyerekek sok mindenre megtaníthatók azáltal is, hogy létrehozzák saját digitális alteregójukat, mondjuk egy skinszerkesztő programmal. Színkeverés, 3d színtér, pixelek, síkbeli formák és testek, forgatások - ezek mind intuitív módon kitapasztalhatók az ilyen egyszerű grafikus szerkesztőkkel.
Csak az a baj, hogy még jobban a képernyő elé tapasztja a gyerekeket. Mivel inkább onnan eltávolítani szerettem volna a fiaimat, azt találtam ki, hogy készítek egy olyan üres kockaemberke sablont, amelyet kedvük szerint színezhetnek a gyerekek és így a valóságban is megalkothatják kedvenc karaktereiket. Igazából a 8-12 éves gyerekeknak javasolom az elkészítését, a kisebbek elég sok segítséget igényelnek.
Ha nincs ötlet, mintának lehet válogatni a játék ismert figuráiból, Steve, Alex, a derék falusiak valaelyike, a rút malacember. a creeper és társaik közül. Vagy készíthetünk boszit, lovagot, hercegnőt, sportolót, favágót, valamilyen foglalkozású embert. Ha a családban barkácsolnánk ilyesmit, vannak gyűjtőoldalak, ahol olyan
ismert karakterek alapján készült skineket találhatunk, mint Mario, Luigi, Groot vagy a Minionok.
Minden, ami emberke vagy robot, fejlesztheti a testsémát. Minden, ami pixel. fejleszti a síkbeli tájékozódást, és minden, ami mértani testekből áll, fejleszti a térlátást, alapozza a geometriát. Minden, ami ragasztás-színezés, ügyesíti a kezeteket. Szóval hasznos kis munka. Amit a valóságban elkészítünk, hozzávetőleges becslés szerint is legalább ötször annyit ér, mint virtuálisan megalkotott párja.
Kisebb gyerekeknek készítettem egy 2D színezőt, amivel saját emberkét alkothatnak.
Nagyobbacskák belevághatnak egy 3d, kockákból és téglatestekből álló modell elkészítésének. Ha nagy méretben (kb. 20 cm-es emberke) szereténk elkészíteni a figurákat, - ez a könnyebb, gyerekbarátabb lehetőség -, külön-külön A/4-es műszaki rajzlapojkra kell nyomtatni a részeket. Ilyenkor a kar/láb lapból 2 db-ot kell nyomtatni, hogy meglegyen a négy végtag, összesen tehát 4 lap szükséges. Így a saját, valódi átlagos vagy gyengébb finommotorikával is sikerélményt fog adni. Ez a méret osztálymunkához, csoportmunkához, projektekhez is megfelelő lehet, például most, tanévkezdéskor csoportalakításhoz készíthetünk ilyen módon csoportkabalákat.
Ha kész a színezés, az elemeket kiváhjuk, a vastag vonalak mentén meghajtogatjuk és a fülek segítsgével összeragasztjuk. A végén teljes figura összeállításához hasznos lehet a ragasztópisztoly, mert villámgyorsan megköt, kevésbé esik szét az emberke.
Az összeállításnál korlátozott mértékben mozgásfázisokat is beállíthatunk. A figura kicsit fejnehéz, ezért előre dől. Ennek ellenére jól lehet játszani vele offline módon is.
Ha valaki szereti az apróbb papírmodelleket, itt egy lapon megtalálható az összes testrész, ebből egészen miniatűr figura készíthető, ha rajzlapra nyomtatjuk. Türelmesek előnyben!
Az összeállítás fázisai:
Kislány:
Lovag:
Próbáljátok ki, jó móka volt, kitartott egész délután.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése