2018. június 12., kedd

Szenzoros és/vagy éretlen


A Szenzorostalálka szülőcsoport számára készült a következő szenzoros kisokos Kék Erdő Alpítvány tünetlistája alapján. Hasznos lehet a gyerekekkel foglalkozó pedagógusoknak, gondozóknak, védőnőknek, vagy a szituval ismerkedő szülőknek.


Idegrendszeri éretlenség
SPD
Mindkettő
Nagymozgások



o        Felfordul a gyomra autóban, repülőn, hajón.
o        Bilateralitás 8 éves kor felett is.
o        Egy vagy mindkét lábát maga alá húzva ül.
o        Tériszonya, egyensúlyi problémái vannak.
o        mozgásfejlõdése megkésett (mászás, állás, járás, futás).
o        passzivitás vagy állandó mozgás

o        Ügyetlen a testnevelésben (bukfenc, kézenállás, cigánykerék, kötélmászás, torna nem megy).
o        Rossz a koordinációja.
o        gyenge egyensúly
o        Túl lanyha, vagy éppen túl feszes izomzat (hipotónus/hipertónus), testtartási problémák.
o        Gyermekem testérzékelése fejletlen, testsémája bizonytalan.
o        Mozgása a térben ügyetlen, esetlen.

Finommozgások


o        Nyújtott karral vagy görcsös tartásban ír.
o        Szinte az asztalra fekve vagy fejét karjára támasztva, asztalra könyökölve ír.
o        Nehezen tanul meg egyedül öltözni, gombolkozni, cipőfűzőt kötni, stb.
o        Ritkán játszik rendeltetésszerűen játékokkal, különösen azokkal, amelyek ügyességet igényelnek.


o        Rossz a kézügyessége.
o        Rossz szem-kéz koordináció.
o        Nehézséget okoznak a finommotoros feladatok,

Kognitív problémák


o        Jó intelligencia ellenére kognitívan, szociálisan, fizikailag alulteljesít.
o        Nehezen tanul meg olvasni, írni, számolni, Nehezen tud szorozni-osztani.
o        nyomtatottról folyóírásra váltani.
o        Nehezen tud számlapos órát leolvasni.
o        Problémát okoz a fogalmazás, tábláról másolás, tollbamondás, szövegértés.
o        Rossz a szervezőkészsége.
o        Pontatlan időben és térben.
o        Tanulási nehézségei vannak és/vagy elkerüli a finommotorikát igénylõ tevékenységeket, mint a zsírkrétával rajzolás, cipzárak felhúzása stb.
o        Lassan készül el feladataival.

Tanulási nehézségek
Beszédfejlődési problémák


o        Későn tanul meg beszélni.
o        Beszéd- és artikulációs problémák.

o        nem gügyög, nem ad ki hangokat.
o        beszéde nehezen érthetõ.
o        hasonló hangzású szavakat összekever, félreért kérdéseket vagy kéréseket.
o        botladozva, tétován beszél, nem folyékonyan és beszéde ritmusa sem megfelelõ
o        Instrukcióértése nehezített


Beszédértési, beszédmotoros problémák
Önszabályozási, érzelmi problémák


o        Ujját szopja 5 éves kora fölött is.
o        Érzelmileg labilis

o        A gyermekemnek étkezési zavarai vannak.
o        A gyermekem csak velem „van el”.
o        A gyermekemnek gondot okoz az elalvás, vagy az alvás fenntartása.
o        Gyermekem nem nyugszik meg a cumitól, kedvenc játékától vagy a hangomtól.
o        Gyermekem extrém aktív, állandóan mozog a teste, jár a lába vagy vég nélkül futkározik.
o        Gyermekem impulzív, nehezen nyugszik meg és nehezen kezeli a váltásokat (változásokat?)
o        Gyermekem hangulata hirtelen megváltozik, váratlan dührohamai vannak.
o        Gyermekem figyelme az órákon könnyen elterelõdik, sokat matat, járkál, nyugtalan.
o        Gyermekem könnyen besokall a játszótéren, a szünetekben és az órán is.
o        Gyermekem „beleragad” egy feladatba, nehezen vált át más feladatra.
o        Nem képes nyugton ülni, maradni.
o        Gyermekem könnyen megijed.
o        Gyermekemnek nehézséget okoz(ott) a szobatisztaság
o        Túlzott aktivitás vagy passzivitás
Szenzoros problémák


o        Fél szemét hajával vagy kezével olvasáskor, íráskor letakarja.

o        utál öltözni, úgy tûnik kényelmetlenek a ruhái.
o        nem érzékeli a fájdalmat, vagy lassan reagál, ha megsérül.
o        nem bújós, kifeszíti magát az õt ölelõ karjaiból.
o        túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat stb.
o        a finom érintéseket és ütközéseket nem veszi észre, míg azok nem extrém erõsek.
o        bárki intim szférájába behatol és/vagy megérint mindent a környezetében.
o        nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
o        túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat, stb.
o        rajong a durva birkózós játékokért.
o        lassan tanul bele új tevékenységek végzésébe.
o        Hiányos vizuális észlelés (nem azt látja, ami előtte van).
o        Fényre, hangra, érintésre túl érzékeny.
o        Testérzékelés, testséma gyengesége
o        beszédészlelési problémák



Mit tehetünk a megoldás érdekében?


Nagymozgások (egyensúly, saját test észlelése, testséma, tapintásérzés) problémái
Mozgásterápiák (TSMT – 1 éves kortól, DSZIT 2 éves kortól, Alapozó –kb. 5 éves kortól, INPP- 7 éves kortól, lovasterápia
Nagyobbaknál jó hatású mozgásformák lehetnek: rocky, néptánc, úszás, küzdősportok (bármi, ami a kéz-láb koordinált együttmozgását segíti)
Finommozgások, írás-rajzolás problémái
A fejlesztés általában része a logopédiai, gyógypedagógiai terápiának, de ha megelőzi valamilyen mozgásterápia, nagyban segíti a hatékonyságot. 
Apró építőjáték, gyöngyözés, gyurmázás, kézműveskedés is sokat segít.
Szenzoros problémák, túl- és alulműködés
Egyensúly, tapintás, saját test érzékelése: mozgásterápiák plusz a mindennapokba beépített szenzoros tevékenykedés
Látási problémák: Vision Therapy (pl. Szempátia)
Hallási, beszédértési problémák:  Tomatis, AIT hallástréning, Gósy Mária-féle fejlesztés
Szaglási, ízlelési problémák - súlyos esetben érdemes itt tájékozódni:
Szociális, társaskapcsolati, érzelmi nehézségek
Türelmes, érzékeny, elfogadó, de következetes nevelési stílus, a problémák ismételt átbeszélése.
Fáradékonyság, terhelhetőség figyelembe vétele.
Alkalmazkodási problémák esetén hosszabb távon segítenek a mozgásterápiák, de fontos a váratlan helyzetekre felkészítés, akár rajzok, piktogramok formájában, vagy folyamatábrák segítségével.
Beszédproblémák
Logopédiai terápia
Figyelmi problémák
Mozgásterápiák, majd ráépítve Fodorné-féle labdaterápia, neurofeedback
Tanulási problémák
Alap a mozgásfejlesztés, ráépülve fejlesztő- vagy gyógypedagógus segítsége, később tantárgyi korrepetálás
Jó hatásúak lehetnek a következő alternatív terápiák is:
Craniosacralis terápia, kiropraktika, GAPS-diéta, Nemechek protokoll, CBD olaj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A legtöbb nyolcadikas használja a tanuláshoz a chatbotokat, de a hallucinálásról mit sem tud

  Sok helyen olvasni, hogy a tanulás és a tanítás a chatbotok megjelenésével már soha többé nem lesz olyan, mint azelőtt. Ahogy tapasztalom,...