Sok helyen olvasni, hogy a tanulás és a tanítás a chatbotok megjelenésével már soha többé nem lesz olyan, mint azelőtt. Ahogy tapasztalom, ez az állapot bizony elég közel van.
https://edunext.hu/cikk/chatgpt-az-oktatasban-csalas-vagy-segitseg
Készítetem egy mini felmérést a diákjaim között, amely szerint a mostani, 2008-ban vagy 2009-ben született hét-nyolcadikas korosztályban szinte minden viszonylag jól olvasó diák használja az önálló tanulás, felkészülés megkönnyítésére a chatbotokat. Leggyakrabban a Chat GPT-t vagy a Snapchatba épített változatot. A nagyon gyenge olvasók vagy a technikához hozzáférni nem tudók sajnos ebből kimaradnak és éles törés alakul ki a tanulási szokásokban a korosztályon belül.
Használják, de valójában nem nagyon ismerik.Addig nincs is baj ezzel, amíg általános, közismert témákról kérdeznek le rövid összefoglalókat. De amint valamely speciálisabb, részletekbe menőbb témára kérdeznek rá, bizony könnyű olyan AI által generált hamis információba belefutni, ami már tévútra viheti őket. S ezek az előző blogposztban leírt hiányosságok (hallucináló AI, magyar specifikusabb szókincs nem ismerete, össze nem tartozó dolgok azonosítása, kontextus felismerésének hiánya, önellenőrzés hiánya)
Témaindítónak ezt a kis feladatsort adtam a kezükbe, benne chatbot által generált szöveggel:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése