2023. április 29., szombat

Óratervezés és Chat GPT

 Az volt a tervem, hogy megnézem, mit tud a legfelkapottabb chatbot a gyógyoedagógiai tervezőmunkáról, olyan szempontból, hogy tud-e segíteni a napi munkánkban,  képes-e megoldani a feladataink egy részét. Kiválthatja a mesterségbeli tudást egy kezdő szöveggenerátor? Vagy esetleg be tud segíteni a minősítő vizsga számtalan doksijának generálásában? (Hogy is kellene szabályosan lehívatkozni a chatbot által létrehozott sszöveget?) Nézzétek csak, mit alkotott a bot: 

A kérdések azért furcsák, magyartalanok, mert még azokat is átszerkesztette a válasz generálésa közben, bizonyos válaszok félbemaradtak a következő hibaüzenettel:

Másutt látható, góhogy a válaszok töredékesek maradtak. A válaszokat egyszerű szövegként másoltam be, mert simán beillesztve szétmászott a firmátum az olvashatatlanságig. 

Lássuk a csevegést a robottal!

Felhasználó

rj óratervezetet a pedaggusminőstésben kért táblázat szerint, legyen benne a következő feladatok mindegyike: figyelem, munkamemória, fonológiai tudatosság, olvasástechnika, helyesrás, térpercepció. A korosztály: 13-14 éves tanulók!


ChatGPT

Az alábbiakban látható egy táblázat, amely az általad említett feladatokat tartalmazza, és azokat a korosztályra jellemző jellemző szintekkel látja el.


Feladatok Jellemző szintek 13-14 évesek számára

Figyelem Több figyelmi terheléssel rendelkező feladatokra tud koncentrálni, de hosszabb ideig tartó figyelemkoncentráció még kihívást jelenthet.

Munkamemória Képes tárolni és manipulálni a rövid fontosságában, de az információk tartós tárolása nehézséget okozhat.

Fonológiai tudatosság Képes azonosítani és manipulálni a beszéd hangjait és azok összetevőit, de azonos hangok és szótagok megkülönböztetése kihívást jelenthet.

Olvasástechnika Folyamatosan javul az olvasási sebesség és folyékonyság, de az olvasott szöveg megértése továbbra is fejlődésre szorulhat.

Helyesírás Képes alkalmazni a helyesírási szabályokat, de előfordulhatnak hibák, különösen ha gyakorlatlan a helyesírásban.

Térpercepció Képes értelmezni és megérteni a térbeli helyzeteket, irányokat és távolságokat, de az összetettebb térbeli feladatokat jelenthetnek meg.

Remélem, elismerésem! Ha van további kérdésed, ne habozz megkérdezni!


Felhasználó

Javasolj konkrét tevékenységet!

ChatGPT


Több lehetőség is van egy konkrét tevékenységekre a felsorolt ​​feladatok fejlesztéséhez, de az alábbiakban adok néhány javaslatot:


Figyelem: Kérj a diákokat, hogy üljenek le egy körben. Vedd fel egy játékot, például a „szó tagadását” egy bizonyos témában. Az első személy elkezdi azzal, hogy mond egy szót, és a következő személynek azt kell mondania, amit az előző személy mondta, majd hozzáad egy szót a sorhoz. Az utolsó személynek emlékeznie kell minden szóra és hozzá kell adni a saját szavát. Ez egy nagyszerű gyakorlat a figyelem koncentrációjának javítására és a memória tesztelésére.


Munkamem


Felhasználó

Minden területhez javasolj tevékenységeket!

ChatGPT

Több lehetőség van a különböző területek fejlesztéséhez, így az alábbiakban adok további javaslatokat az előző válaszomban említett területekhez:


Fonológiai tudatosság: Készíts egy „Hangoló feladatlapot”, ahol a diákoknak ki kell választani az egyforma hangzású szavakat (pl. alma – saláta), vagy a szavakat kell beállítani, hogy azonosan betű kezdődnek (pl. cipő, citrom, csoki). Ez a feladat javítja a diákok hangfelismerési és beszédfelismerési képességeit.

Felhasználó

Javasolj tevékenységet a munkamemória fejlesztéséhez!

ChatGPT

Az alábbiakban adok néhány javaslatot a munkamemória fejlesztéséhez:


Emlékezetes játék: Helyezz el tárgyakat egy tálcán, majd mutasd meg a diákoknak, majd fedjék le a tálcát. A diákoknak fel kell sorolniuk, hogy milyen tárgyak voltak a tálcán. Kezdd két-három tárggyal, majd növeld azok számát, ahogy a diákok javulnak a feladatban.


Szekvenciális


Felhasználó

Hogyan lehet fejleszteni az olvasástechnikát ebben a korosztályban?

ChatGPT

Az alábbiakban adok néhány javaslatot az olvasástechnika fejlesztéséhez ebben a korosztályban:

Olvasási sebesség javítása: Kérem a diákokat, hogy döntsenek egy könyvet, amit nagyon érdekesnek tartanak, majd kérjük, hogy olvassák el egy adott idő alatt, mondjuk 20 perc alatt. A könyv után kérjük a diákokat, hogy jegyezzék meg, mi történt a könyvben, majd kérjük, hogy írják le röviden azokat.


Szókincs


Felhasználó

Mi segti az olvasott szöveg megértését?

ChatGPT

Az olvasott szöveg megértését sok tényező befolyásolja, az alábbiakban néhány példát a legfontosabb tényezőkre:


Szókincs: A szókincs fontos tényező az olvasás megértésében. Minél szélesebb a szókincsünk, annál könnyebben értjük meg az olvasott szövegeket. A szókincs bővítése javasolt szókincsfejlesztő játékokat játszani, új szavakat keresni és gyakorolni azok jelentését, olvasni a szavakat a különböző összefüggésekben.


Kontextus: Az olvasás megértése nem csak a szavak jelentésén, hanem azok összefüggésén is múlik. A kontextus abban adott, hogy megértsük egy szó vagy mondat jelentését.


Háttértudás: Az olvasott szövegek megértése kapcsolódik a háttértudásunkhoz. A diákoknak korábban szerzett ismereteiket kell vonniuk az új anyag megértésébe. A szövegek megértését figyelni kell a kapcsolódásokra, a korábban tanultakra, mivel az új ismeretek épülnek a korábbiakhoz.


Olvasási stratégiák: Az olvasási stratégiák segítségével segít abban, hogy a diákok aktívan olvassák és megértsék az olvasottakat. Az olvasási stratégiák közé tartozik a szöveg előzetes áttekintése, az értelmező kérdések felvetése, a szövegben történő jegyzetelés, az összefoglalás és a szöveg visszafogalmazása.


Olvasás gyakorlása: Az olvasási gyakorlása az olvasási képességek fejlesztését segíti, segítik az olvasott szövegek megértését. Minél gyakrabban olvasnak a diákok, annál könnyebben értik meg az olvasott szövegeket. Az olvasási képességek gyakorlásához érdemes olyan könyveket, cikkeket választani, amelyek érdekesek a diákok számára, és ezek a koruknak megfelelőek.


Felhasználó

A helyesírást mi fejleszti a leghatékonyabban a tinédzsereknél?

ChatGPT

A helyesírás fejlesztése a tinédzsereknél is nagyon fontos, mivel a helytelen helyesírás és nyelvhelyesség az írásbeli kommunikáció hatékonyságát csökkentheti. Az alábbiakban adok néhány javaslatot a helyesírás hatékony fejlesztésére ebben a korosztályban:


Rendszeres gyakorlás: A helyesírás fejlesztéséhez rendszeres gyakorlásra van szükség. A diákoknak lehetőség kell adni arra, hogy gyakorolják a helyesírást az iskolában és otthon is. Az online helyesírási tesztek vagy a helyesírás-ellenőrző alkalmazások felhasználásának szabályai a diákoknak a helyesírások megtanulásában és kezelésében.


Szabály


Felhasználó

Mi lehet, a kézírás vagy az IKT eszközök használata a helyesírás fejlesztésére?

ChatGPT

A helyesírás fejlesztéséhez mind a kézírás, mind az IKT eszközök hatékony lehet, és mindkét módszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai.


Az előnyei a kézírásnak és a helyesírásfejlesztésben:


A kézírás során az agy és a kéz közötti egyeztetés segíti az információ megértését, a memóriában való rögzítést és a tanulás hatékonyságát.

Az írás során a diákok lassabban haladnak, ami lehetséges az észrevételezésre, a hibák javítására és a szabályok betartására.

Az írás során a diákok sokkal tudatosabban használják a helyesírás szabályait és rögzítik azokat a memóriájukban.

Az IKT eszközök használatának előnyei a helyesírásfejlesztésben:


Az IKT eszközök használata gyorsabb és kommunikációt tesz, amely különösen hasznos lehet olyan diákoknak, akiknek nehézséget okoz az írás vagy akiknek kevés az idő.

Az IKT eszközökben sok helyesírási funkció van, lehetőségek adnak a hibák kijavítására, még inkább a diák ellen a szöveget.

Az IKT eszközök használata elősegítheti a diákok kreativitását és önkifejezését a digitális kommunikációban.

Az optimális eredmény eléréséhez a leírás és az IKT eszközök használatosak lehetnek, attól függően, hogy melyik módszer melyik kéznél a legmegfelelőbb. Az a fontos, hogy a diákok megértsék a helyesírás szabályait és tudják azokat a mindennapi írásbeli kommunikációjuk során.


Felhasználó

Végül javasolj játékokat, ezért térpercepcióra épülnek és az erősségek kiaknázását szolgálják!

ChatGPT

Természetesen, néhány játék javaslata, hogy a térbeli észlelés és a térbeli szemlélet fejlesztése, és kihasználása a tinédzserek térbeli erősségeit:


Tetris: A Tetris egy klasszikus játék, amely segít a térbeli észlelés és a koordináció fejlesztésében. A játék célja, a játékosoknak kell illeszteni az alakzatokat egyre gyorsabban, majd arra kell figyelniük, hogy ne hagyják üresen a teret.


Egy másik chatben egészen konkréten megfogalmazott kérdést tettem fel a botnak, valahogy úgy, ahogy egy gyakorlaton lévő hallgatónak írom ki a fontosabb órai feladatokat, Ez már használhatóbb eredményt produkált:


Felhasználó:

Most segíts foglalkozást tervezni 13 éves, diszlexiás tanulónak. Írj konkrét tevékenységetek a következő fejlesztési területekre: 1. Figyelem 2 Munkamemória 3. Beszédpercepció 4. GY-NY betűk differenciálása 5. Olvasástechnika fejlesztése 6. Helyesírás fejlesztése


ChatGPT

Örülök, hogy könnyenek! Az alábbiakban találsz néhány javasolt tevékenységet a különböző fejlesztési területekre.


Figyelem:

Memójátékok: például kártyapaklik, memória-játékok hatékonynak a figyelem koncentrálásában és fenntartásában.

Figyelemirányító játékok: például sudoku, keresztrejtvények, logikai játékok, ötletek a figyelem irányításában.

Munkamemória:

Számlálás: kérje meg a tanulót, hogy számoljon visszafelé bizonyos intervallumokban.

Szólás: kérje meg a tanulót, hogy ismételje meg a mondott szavakat rövidizmus központi fejlesztésének érdekében.

Beszédpercepció:

Hallás utáni szövegértés: kérje meg a tanulót, hogy hallgasson meg egy szöveget, majd kérdezze meg, hogy miről szólt.

Hangszerelő játékok: például hangok azonosítása és azokhoz kapcsolódó képek kiválasztása.

GY-NY betűk differenciálása:

Szó- képösszerendelő játékok: például kérje meg a tanulót, hogy párosítsa össze a GY-NY betűkkel kezdődő szavakat a megfelelő képekkel.

Hangalapú játékok: például kérje meg a tanulót, hogy hallgassa meg a GY-NY betűk kiejtését és próbálja meg azonosítani azokat.

Olvasástechnika fejlesztése:

Hangsúlyozás: kérje meg a tanulót, hogy azt a mondatok kulcsszavait.

Szövegkiemelés: kérje meg a tanulót, hogy jelölje meg a szövegben azokat a kulcsszavakat, amelyek célja az olvasás megértésében.

Helyesírás fejlesztése:

Helyesírási szabályok: kérje meg a tanulót, hogy tanulja meg a helyesírási szabályokat és használja azokat a szövegírás során.

Helyesírás-javító játékok: például helyesírásra vonatkozó kvízek, játékok, amelyek egyszerűen az ismeretek gyakorlásában.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A legtöbb nyolcadikas használja a tanuláshoz a chatbotokat, de a hallucinálásról mit sem tud

  Sok helyen olvasni, hogy a tanulás és a tanítás a chatbotok megjelenésével már soha többé nem lesz olyan, mint azelőtt. Ahogy tapasztalom,...