2021. augusztus 15., vasárnap

Nyomtatható öröknaptár

Eligazodni az időben nem könnyű dolog.  Szerencsés az a gyerkőc, akinek ez erőfeszítés nélkül sikerül.  A hét napjai, a napok, a hónapok elvont dolgok, amelyeket nem könnyű kézzelfoghatóvá tenni. 

Tavaris ucsítyelnyica... talán valaki még emlékszik erre, mi még ezzel kezdtük az oroszórát.  Az óra eleji jelentés mára már nyomasztó és avítt módszerének volt egy haszna: mindennap pár másodpercig a gyerekek figyelmét az időre, az aktuális hónapra és napra irányította, ami aztán sok kicsi sokra megy alapon végül rendszerré állt össze.

Sokat gondolkodtam, hogyan tudnék beiktatni a napirendbe egy kis rituálét, amelynek segítségével elhelyezzük magunkat mindennap az időben.

Aztán egy használtcikkesnél láttam, igaz méregdrágán,  egy gyönyörű fém öröknaptárat. Sajnos drágállottam, otthagytam és nem alkudoztam, amit azóta is bánok. Viszont elhatároztam, hogy készítek egy fali dekorációt, amely öröknaptárként szolgál és megmutatja az idő körforgását. 

Öröknaptárból tulajdonképpen elég sokféle létezik, aki akarja vásárolhat is ilyesmit, vagy akár magunk is fabrikálhatunk hasonlót. Mutatok pár ötletet azoknak, akik szívesen barkácsolnak:







Legjobban a csavaros  tetszik, finommotorika-fejlesztő hatása miatt. 
Ha a napi rutinba, például a nap- vagy órakezdő beszélgetésbe beépül az öröknaptár beállítása, egy idő uán összeáll a kép a naptárról, az idő számításáról a diákok fejében. Egy régesrégi blogbejegyzésben  itt találtam angol nyelvű, letölthető-nyomtatható forgó kalendáriumot. Szerkezetileg az utolsó előtti képre hasonlít.

Ennek alapján készítettem egy magyar kinyomtatható öröknaptárat.  A/4-es méretben érdemes nyomtatni-laminálni, a mutatót félbehajtva kívülre ráhelyeni, és végül az egészet egy Milton-kapoccsal összefogatni, hogy forgatható legyen.  Itt egy fotó az összeillesztésről az eredeti posztból:

Most tehát jöjjön a magyar nyomtatható naptár két lapja: 
Ezen az ábrán a két belső kör szerepel a napokkal, hónapok nevével és a mutatóval. A hosszúkás mutatón a kis kerek ablakokat ki kell vágni, ott jelenik majd meg az aktuális dátum, nap és dátum.
Itt pedig a dátumos, külső kör található, eredeti formában:


Az enyémet famentes műszaki rajzlapra nyomtattam és egy térképszöggel kitűztem a parafatáblára. Talán ez a legegyszerűbb megoldás. 


 








2 megjegyzés:

  1. Kedves Hedvig! Már jóideje követem a blogod, több ötleted is használatba vettem. Ez is szuper! A teremajtón van egy méretes közös naptárunk, amit naponta "kivesézünk", de eddig eszembe sem jutott, hogy minden gyerek kezébe is adhatnék egyet. Köszönöm, hogy magyarítottad és megosztottad! További jó munkálkodást!

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszik az ötlet!

    VálaszTörlés

A legtöbb nyolcadikas használja a tanuláshoz a chatbotokat, de a hallucinálásról mit sem tud

  Sok helyen olvasni, hogy a tanulás és a tanítás a chatbotok megjelenésével már soha többé nem lesz olyan, mint azelőtt. Ahogy tapasztalom,...